Szociális diagnózis

Tájékoztatás a szociális diagnózisról jelzőrendszeri tagok számára

Mi az a szociális diagnózis?

  • Mindenre kiterjedő felmérésről van szó, ami a klienssel közösen, vele egyetértésben és az ő hozzájárulásával készül el. A szociális diagnózis felvevő esetmenedzser az erőforrások felmérése után minden, az ügyfél számára szűkséges és elérhető szolgáltatásról információt nyújt. Így egyértelmű lesz a kliens számára, hogy hova és kihez kell fordulnia a problémájával. Nem utolsó sorban pedig a saját kezébe veheti a sorsát, ez azt is jelenti, hogy a diagnózis őt nem kötelezi semmire, csak egy lehetőség problémáinak megoldására!

Úgy érzi, hogy ügyfelének, betegének problémája van? Segítségre van szüksége és nem tudja,

hová-kihez forduljon? Ebben az esetben ügyfelének vagy betegének és családjának

segítségére lehet a szociális diagnózis.

Ha ügyfele/betege elveszett a szolgáltatások között, vagy bizonytalan abban, hogy az adott problémájával hol tud vagy hol jogosult segítséget kapni, a szociális diagnózist készítő szakemberünk pontosan meg tudja majd mondani a lehetőségeit. Emellett a diagnózis végén az ügyféllel/beteggel együtt elkészített értékelő lappal a megjelölt szociális és/vagy gyermekjóléti szolgáltató - ha a kliens megfelel a jogosultsági feltételeknek - köteles szolgáltatást nyújtani, vagy legalább nyilvántartásba venni az igényt.

  • Nézzünk néhány példát arra, hogy konkrétan miben segíthet a szociális diagnózis!
  • Ha ügyfelének/betegének lakbér vagy közös költség elmaradása, illetve villany, gáz vagy vízdíj tartozása van, akkor szakemberünk a jogosultsági feltételek vizsgálata után elirányítja őt abba a szolgáltatásba, ahol tartozásának rendezéséhez segítséget kap. Ha neki arra is igénye van, hogy a kolléga az időpontot is leegyeztesse, akkor ezt is lehetősége van kérni tőle.
  • Ha az ügyfele/betege szenvedélybetegsége (drog/alkohol/játékfüggőség) okán keresne segítő szakembert, vagy az életében valamilyen váratlan nehézség, esetleg veszteség merült fel, vagy olyan problémája van, mely a mindennapi életét megnehezíti, akkor a diagnózis segítségére lehet abban, hogy ezt a problémát önmagának is pontosan megfogalmazza, és a megoldáshoz vezető utat is feltérképezze a szociális diagnózist felvevő szakemberrel.
  • Ha ügyfele/betege a gyermeke számára szeretne segítséget kérni, például hasznos szabadidő eltöltést keres, tanulási segítséget, fejlesztést vagy terápiás szolgáltatást szeretne igénybe venni, de bizonytalan abban, hogy ezt hol és miként veheti igénybe, akkor az ö számára is tudunk segítséget nyújtani.
  • Ha ügyfelének/betegének, vagy annak idős hozzátartozójának már nehéz önmagát önállóan ellátnia, és szeretne segítséget kérni, de nem tudja, hova fordulhat, miben és hogyan kérhet segítséget, valamint mit jogosult igénybe venni, ezen esetben is keressen meg minket!

1. Mi az a szociális diagnózis?

  • A szociális diagnózis egy mindenre kiterjedő szükségletfelmérés.
  • A szociális diagnózis elkészültekor egy olyan, "lista" is elkészül, melyben meg lesznek nevezve az igénybe vehető szolgáltatások és szolgáltatók. A szociális és gyermekjóléti szolgáltatókat amennyiben az ügyfél/beteg jogosult - a diagnózis kötelezi az ellátásra.
  • A diagnózist egy független szakértő, a szociális diagnózis felvevő esetmenedzser végzi.

2. Hogyan készül a szociális diagnózis?

  • A diagnózis egy vagy több beszélgetés, úgynevezett interjú után készül el az ügyféllel közösen, egyetértésben.
  • A szociális diagnózis elkészítésében való részvétel önkéntes, tehát csak az igénybe vevő hozzájárulásával készíthető el.

3. Ki kérheti a szociális diagnózist?

  • Az 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerinti jelzőrendszeri tagok maguk is kezdeményezhetik a IX. kerületben életvitelszerűen tartózkodó ügyfelük /betegük számára a szociális diagnózis felvételét.
  • Az Szt. szerinti jelzőrendszeri tagok a következők:
  • jegyző,
  • járási hivatal,
  • szociális szolgáltató vagy intézmény,
  • egészségügyi szolgáltató, vagy intézmény,
  • pártfogó felügyelői és jogi segítségnyújtó szolgálat,
  • egyesületek, alapítványok, vallási közösségek és magánszemélyek.
  • A jelzőrendszeri tagok ajánlhatják ügyfeleiknek/betegeiknek a szociális diagnózis felvételének lehetőséget, akik a tájékoztatást követően saját jogukon bejelentkeznek az alább megadott elérhetőségeken.
  • Arra is lehetősége van a jelzőrendszeri tagoknak, hogy az ügyféllel/beteggel való egyeztetést követően közvetítőlapot küldjenek a szociális diagnózist elkészítő esetmenedzsernek, az ügyfél/beteg elérhetőségeit feltüntetve, ezzel segítve az ügyfél és intézményünk közötti kapcsolatfelvételt.

4. Hol és hogyan kérheti jelzőrendszeri tag a szociális diagnózis elkészítését?

  • A Család- és Gyermekjóléti Központ számára postai vagy elektronikus úton küldött közvetítőlappal lehet kérni diagnózist.
  • A közvetítőlap letölthető: https://www.csgykmovar.hu/ oldalról vagy emailben is igényelhető.
  • Ha több információt szeretne megtudni a diagnózissal kapcsolatban, keresse Csáki Krisztina Viktória esetmenedzsert az alábbi elérhetőségeken:

9200 Mosonmagyaróvár, Vasutas utca 10.

Tel.: 06 20 295 3022

Email: csakiviktoria@csgykmovar.huIde írhatsz...


A közvetítő lap letölthető innen: